І. ПЕРЕДУМОВИ Дивіть, що ті пластуни з такого поганого місця зробили! Ми цим дітям, нашим українським дітям, дали стайню, та Господь мені свідок! Заки я вмру, Пласт буде мати інший табір, табір, гідний української молоді! о. м. Тит Войнаровський
Ці слова були сказані о. мітратом Т. Войнаровським (1856 — 1938) — кустосом Львівської греко-католицької Капітули, довголітнім адміністратором митрополичих дібр, колишнім послом до віденського парламенту, — на святі піднесення прапора в околицях Підлютого, на 1-му інструкторському таборі в 1924 році.
Мало минути всього два роки, які відзначалися ентузіязмом
пластунів, важкою фізичною працею — щоб слова мітрата
Войнаровського стали реальністю.
Важко переоцінити важливість пластового табору для життя членів Пласту.
Табір, в розумінні пластунів 20-их років минулого століття,
був «найвищою школою пластування». Саме таборування як
засіб виховання постало самочинно, без втручання
пластового проводу. Перші табори відбувалися ще до
початку І світової війни, а після завершення Визвольних
змагань 1918–20 рр. і віднови Пласту вони отримали своє продовження. Вже в 1921 р. в гірських місцевостях Карпат — Підлютому, Осмолоді, Ворохті, Корчині, на г. Маківці — проводяться одно-двотижневі табори. Організаторами перших сталих таборів були львівський і стрийський пластові коші. З розвитком таборування Верховна Пластова
Команда бере його під свій контроль і починає практично
використовувати. Великою потребою був сталий
інструкторський осередок. Це питання було вирішено за допомогою скавтмастра Івана Чмоли та 3-го куреня УСП «Лісові Чорти». Для цього придбано в митрополичих
лісах коло Підлютого велику стаю в долині річки Кам’янець,
на відлюдді. Завдяки добре організованій пропаґанді
зібралося близько 100 пластунів на табір. Впродовж короткого часу запущену стаю власними руками пластуни замінили на романтичний чистенький закуток серед природи. Присутні на святі
піднесення прапора активні члени української громади
(серед них о. Войнаровський) з великим зачудуванням
милувалися справою рук пластунів. Верховна Пластова Команда та о. Т. Войнаровський, захоплений гарними успіхами короткого побуту пластунів на Кам’янці, переконали Митрополита А. Шептицького подарувати для організації стаціонарного табору поляну в урочищі «Сокіл». ІІ. ПРАЦЯ НАД БУДОВОЮ ТАБОРУ. СОКІЛ В 1926 — 30 РОКАХ Восени 1924 р. пластун, інженер Ю. П’ясецький виготовив мапу терену, на кінець зими 1925 р. він вже мав готові плани мешкальних куренів та інших необхідних споруд (всі у гуцульському стилі). План був
на чотири будинки — будинок для проводу табору, лікаря і
кімнати хворих; будинок для кухні і магазину; два мешкальні
будинки — курені. Навесні 1925 року
(початок травня) почалася будова табору. Будівництво
фундаментів під чотири таборові будинки забезпечила
каменярська родина Кордасевичів (батько і два сини). Будівельні матеріяли, необхідні для будівництва житлових приміщень, як і частину коштів, було отримано завдяки управі митрополичих дібр. Пластуни отримали дозвіл рубати стільки дерева, «скільки буде необхідно». Дерево для будівництва пиляли на тартаку Ґлезінґера у Брошневі. Над будівництвом табору працювали львівські пластуни, 10 пластунів з Яворова під проводом І. Чмоли та близько десятка пластунів зі Стрия. На поляні переважно руками самих пластунів збудовано чотири «бльок-гавзи» — курені, велику світлицю, допоміжні приміщення, підготовано землю під спортивний майданчик. Будинки збудовано на кам’яних фундаментах; їх стіни були споруджені з лісу-кругляку; шпари між кругляком було щільно закрито мохом. Дах будинків був з дерев’яної ґонти. В кожному мешкальному курені були подвійні причі (нари) — горішні і долішні, на яких
приміщувалися таборовики. Верхні причі таборовики
називали «бантами». Кожен таборовик повинен був привезти з
собою простирадло і коц, а також заповнити свій порожній
сінник (матрац) соломою. Перший пластовий табір відбувся на Соколі 8 — 30 липня 1926 р. під проводом коменданта скавтмастра І. Чмоли. Цей табір мав за завдання
завершити будівництво куренів, вирівняти площу
спортового майдану, поставити щоглу для прапора,
побудувати таборову браму при підніжжі таборової
посілости, вартову будку, таборову «лятрину». Цілий день таборовиків проходив у важкій праці. Вирівнювання площі тривало 4 години кожного дня. Будова куренів і нівеляція площі були завершені в 1926 р. В липні 1928 р. на Соколі посаджено «Алею Івана Чмоли». Пластовий табір на Соколі було посвячено в липні 1926 р. З цієї нагоди тут проведено третю (і останню до заборони Пласту) обласну зустріч. Роком пізніше, в 1927 р., на Соколі відбулася міжтаборова зустріч, в часі якої табір відвідав його фундатор митрополит А. Шептицький. Пізніше пластуни мали змогу вітати його на оселі в серпні 1930 р. З часу посвяти табору на Соколі відбувалися щорічно від двох до чотирьох таборів, тривалістю 3–4 тижні кожний. Табори проводилися на переміну: чоловічий / жіночий. Булава дівочих таборів часто влаштовувала свою «адміністрацію» на горищі першого куреня. Таборовики
кожної неділі ходили на Богослужбу до Камінки, а інколи
після Служби Божої відвідували літню резиденцію
Митрополита А. Шептицького в Підлютому. Учасниця табору
на Соколі Оксана Лемеха-Луцька згадує: «Він, сидячи на рундуці
своєї садиби, привітно усміхався до всіх, обдаровував нас
смачними рум’яними яблуками, а табір харчами, як справжній
святий Миколай». На Соколі до заборони Пласту польською владою було проведено 11 таборів юнацтва, звідси пластуни вирушали на Джемборі до Лондону (Ю. Старосольський, Г. Коропецький — липень 1928 р.), через «зелений кордон» на Закарпаття; тут приймали в гості німецьких скавтів (серпень 1928 р.). Після заборони Пласту на Соколі відбувалися виховні табори до 1939 р. — під проводом Пластового Центру, а пізніше — Комісії Виховних Осель і Мандрівок Молоді. Через таборування на Соколі в 1926 — 39 рр. пройшли десятки пластунів і пластунок; кожен з них зберіг у пам’яті неповторний чар пластування серед верхів Карпат, на березі неспокійної Лімниці. Один з них, Р. Риф’як,
згадував: «Пластовий табір на Соколі був найкращою школою
життя. Можна сміливо прирівняти цей табір до колишньої
Запорізької Січі в мініятюрі». ІІІ. ЗБУДУЄМО «НОВИЙ СОКІЛ»! З большевицькою окупацією 1939 р., а згодом
з завершенням другої світової війни в 1945 р., для багатьох
членів довоєнного Пласту подальше життя і діяльність були
можливі тільки на еміґрації. Багато хто приклався до творення
крайових пластових організацій в нових країнах поселення,
але так і не зміг позбутися туги за рідним Соколом аж до кінця
свого життя… Одним з тих, кому Пласт був дорогий і хто розумів значення
виховання на таборах Соколу для української молоді, був
Верховний Отаман Северин Левицький. Саме він з ініціятивною
групою пластунів, що проживали в місті Баффало (США), в
квітні 1951 р. закупив запущену ферму (біля Норт Колінс, за 25 миль від Баффало) — без питної води, без жодних забудувань, без освітлення доріг. Цю оселю назвали «Новий Сокіл». Її посвячення відбулося 18–19 серпня 1951 року, тобто через 25 років після посвячення оселі «Сокіл» біля Підлютого. На цій оселі таборували пластуни з Клівленду, Рочестеру, Сиракюз, Ютики, Льорейн-Акрон, Кентон, Йонґставн, Баффало, Нью-Йорку, Нью-Джерзі, Вашінґтону, Філадельфії, Чікаґо, Детройту, Денверу, Каліфорнії та сусідньої Канади. «Новий
Сокіл» — це перша пластова оселя, яка постала на терені США,
стала гордістю пластового руху в діяспорі і дала почин до дальшого придбання пластових осель. IV. ВІДРОДЖЕННЯ «СОКОЛУ» В УКРАЇНІ Зі зміною політичної ситуації в СССР
наприкінці 80-х років минулого століття, в Україні, як і в
інших союзних республіках, отримали можливість проводити
свою діяльність різноманітні громадські організації.
Однією з них став Пласт, який в короткому часі отримав велике
поширення в містах і селах Західної України та значну
популярність серед молоді. З відновленням діяльности Пласту з’явилася змога відновити пластовий табір на Соколі. Впродовж 1990 — 2006 рр. тривало кілька періодів у житті відновленого Сокола. Один з найдовших (від 1992 до 2002 р.) пов’язаний з діяльністю пл. сен. В. Окуневського. В 1990 р. пластуни повернулися на Сокіл. Влітку тут проведено перший пластовий табір (МПГ Миколаївка), було відновлено Лицарський Хрест. В липні 1991 р. на Соколі проведено Установчий курінний табір куреня «Целібат Мурлики». Проведено заприсяження його учасників за участю таборовиків перших таборів 20-их років: В. Мурського (Мурмурандо), Ю. Воробкевича (Дзірґач), С. Коржинського (Коржик); започатковано нову традицію — смолоскипні походи до Митрополичих Палат. З цього часу на Соколі відновлено проведення пластових таборів та різноманітних вишколів і семінарів. Важливим у відбудові «Сокола» був 1992 р. В
березні цього року земельну ділянку, на якій колись був
табір, надано у користування Пласту; трьома місяцями
пізніше КПС України підтримала ініціятиву пластунів 20-их
років про відновлення табору на Соколі, для чого створено оргкомітет, який очолив Л. Довбуш. З проханням про сприяння відбудові Сокола до органів влади звернувся Митрополит В. Стернюк. Над відбудовою табору активно працював пл. сен. Віталій Окуневський, йому частково вдалося втілити в життя
мрію пластуна 20-их років Юліяна Воробкевича щодо
відбудови зруйнованого большевиками табору. Окремі
будівлі табору відновлено (розташування житлових
приміщень) на основі креслень Ю. Воробкевича та його асистента Л. Довбуша. Нововведенням в комплексі табору стала капличка Святого Юрія, збудована силами пластунів в липні 1993 р., ініціятором побудови якої став Віталій Окуневський. З його ж ініціятиви було встановлено і пам’ятний хрест на символічній
могилі пластунів, що впали у боротьбі за волю України.
Посвячення каплички і пам’ятного хреста відбулося 24 серпня 1993 року, в другу
річницю проголошення Української Держави. Активно
допомагали у відбудові таборового комплексу Василь
Щекун, Богдан Олексій та десятки інших пластунів, як з куреня
«Целібат Мурлики», так і з інших пластових куренів та станиць
України. В листопаді 1993 р. відбувся ІІІ Крайовий Пластовий З’їзд України. На ньому було ухвалено резолюцію, яка стосувалася відбудови Соколу. З’їзд, враховуючи виховне значення
безпосередньої участи молоді у відбудові пластового
табору на Соколі, постановив: провести відбудову табору за аналогією з його первісним виглядом; залучати до відбудови Соколу якомога більше членів Пласту; збирати кошти, але виключно для оплати матеріялів та робіт, які потребують високої кваліфікації. З цього часу питання Соколу стало невід’ємним питанням резолюцій КПЗ України (від третього до дев’ятого). В січні 1994 р. КПС України надала табору статус і назву Пластовий табір-музей «Сокіл», створено Адміністрацію на чолі з В. Окуневським. В лютому 1994 р. Глава УГКЦ кардинал Мирослав-Іван Любачівський благословив відновлення діяльности табору «Сокіл». Цього ж року розпочато виготовлення проєкту і складено кошторис робіт, на 12-их Зборах КУПО проведено акцію пропаґанди Сокола і створено Фонд Сокола; КПС України створила
пластове Колективне молодіжне підприємство «Сокіл».
Кількома місяцями пізніше Статут КМП «Сокіл» було
зареєстровано в Рожнятівській районній раді. Лісокомбінат «Осмолода» виділив земельну ділянку Соколу в користування Пласту на умовах оренди. Значно просунувся процес будівництва в 1995 р.: розпочато будову першого мешкального куреня (зведено фундамент) і кухні, споруджено водозабір і водогін, пивницю-фундамент
під командний курінь, міст на в’їзді у табір, дренаж і під’їзну
дорогу. Було завершено будівництво куреня Управи і Варти,
комори. Пластова оселя придбала електрогенератор і
вантажний автомобіль. Окрім цього, проведено розкопки фундаментів мешкальних куренів та кухні, споруджених в 1926 р. В 1996 р.
проводилися лісозаготівельні роботи. Споруджено літню
кухню, лятрини, літні мешкальні курені (бараки) на 48 осіб. Наступний, 1997 рік, був роком нарощування темпів у відбудові оселі. На початку року КПС України затвердила Програму відродження Сокола «1993-2000 рр.». В червні Пласт отримав Державний Акт на довічне користування землею Сокола; пластова оселя була електрифікована; завершено спорудження
куреня ім. Северина і Оксани Левицьких. Кульмінаційним
моментом цього року став Ювілейний Збір до 85-ліття Пластової
Присяги, в ньому взяли участь понад 1000 учасників. На Зборі проведено інавґурацію Начального Пластуна Л. Романкова,
СМ; відкрито Пам’ятний Знак «Не зломимо своїх присяг».
Архиєрейське богослужіння і посвячення табору здійснив
тодішній митрополит Любомир Гузар. ГПБ за значний внесок у відбудову Сокола нагородила Б. Олексія, ЦМ, та В. Окуневського, ЦМ, орденом св. Юрія в сріблі. В 1998 р. до мешкального куреня було проведено опалення,
що зробило його придатним до використання в осінню та
зимову пору; проте були й перші втрати — дерева, що впали під
час негоди, пошкодили дах мешкального куреня. Впродовж 1990 — 2006 рр. Сокіл відвідали канадські, норвезькі та польські скавти. Тут гостювали пластуни з Австралії, Канади, США, Польщі. На оселі
традиційно відбувалися заходи куреня «Целібат Мурлики» —
Мурликіяди, Свята весни «Юр на Соколі», всеукраїнські
табори «Гайда до Пласту», курінні, станичні та
крайові табори УПЮ і УПН (більше 50); проводилися наради
Управи Соколу та різноманітні зустрічі КПС і ГПБ. В 2000 — 02 рр. було розроблено проєктну документацію та одержано державний дозвіл на проведення будівельних робіт на Соколі. З огляду на це прокладено електрокабель, водогін і каналізацію до мешкального
куреня, здійснено реконструкцію опалення та кімнати другого
поверху в курені Управи, змонтовано пилораму, замінено
купол на церковці, облицьовано під «рваний камінь» фундамент 1-го мешкального куреня, облицьовано ватран та потиньковано кімнату збірок. З огляду на ряд обставин КПР України 14.02.2002 р. припинила діяльність Управи Соколу, все майно і справи Сокола в жовтні 2002 р. передано під відповідальність КПС України. Почався новий етап в історії оселі. Активним
ініціятором відбудови табору є пл. сен. Орест Гаврилюк. Він
докладає багато енерґії, часу і праці для того, щоб «Сокіл»
став історичною пам’яткою Пласту. «Сокіл» був предметом докладного обговорення на всіх пленарних сходинах ГПБ. 22 травня 2004 р. ГПБ, на внесення КПРади України, видала ряд постанов в справі дальшої розбудови табору-музею «Сокіл», зокрема про його Управу. Цей орган є неформальним об’єднанням дійсних членів Пласту
та Пластсприяту, його створюється спільно Головною
Пластовою Булавою та Крайовою Пластовою Радою України.
Склад Управи обирається терміном на три роки у кількості сім осіб. КПРада України покликає трьох членів Управи з України, а ГПБ покликає чотирьох членів Управи, при чому один з них має бути з України, а три — з діяспори. Обов’язковим є включення в склад
Управи двох осіб з уряду: Голова Головної Пластової Булави
(або делеґована від ГПБ особа) та Голова Крайової Пластової
Ради України (або делеґована від КПР особа). До завдань Управи віднесено: ч формувати напрямні діяльности т-м «Сокіл», визначати першочергові завдання т-м «Сокіл»; ч лобіювати інтереси т-м «Сокіл» у Пласті, на державному рівні та перед громадою; ч оголошувати та проводити збір фондів на відбудову та утримання табору; ч
не рідше як один раз на рік подавати до Головної Пластової
Булави та Крайової Пластової Ради України звіт про
діяльність Управи; ч при потребі виносити інші питання щодо діяльности та розвитку т-м «Сокіл» на сходини Головної Пластової Булави та Крайової Пластової Ради. До
складу першої Управи «Сокола» входили: пл. сен. Ярослава
Рубель (голова ГПБ), пл. сен. Олександр Сич (голова КПР
України), ст. пл. скоб Іван Смик (Україна), пл. сен. Микола
Шийко (Україна), пл. сен. Юрій Нестор (Австралія), пл. сен.
Орест Гаврилюк (ЗСА) та голова дирекції Степан Красілич
(Україна) — з правом дорадчого голосу. Для діяльности Управи КПРада в Україні подала пропозиції відносно подальшого плану розбудови «Сокола»: 1) завершити всі роботи на тому курені, який будується, 2) юридично закріпити
земельну ділянку, 3) впорядкувати територію і
загородити, 4) впорядкувати дорогу, а потім розглянути
подальші плани розбудови. Все перераховане не вдалося вповні втілити в життя — з огляду на те, що члени Управи мали різне бачення щодо розбудови і видатків на «Сокіл». 10 лютого 2007 р. сформовано новий склад Управи «Сокола». До неї входять: голова ГПБ пл. сен. В. Базарко, голова КПР України пл. сен. Б. Гаврилишин, А. Ганкевич, О. Гаврилюк, Н. Опалинська, А. Бєляєв, А. Чемеринський. Також на власне бажання було звільнено з посади директора С. Красілича, а на його місце затверджено В. Семка. Отже,
склад Управи змінився, але чи зміниться стан справ на Соколі?
Хочеться вірити, що наявність різних думок не зупинятиме
розвиток «Сокола», а навпаки — буде рушієм його
росту, адже наша сила в різноманітності. Сподіваємося, що
тепер ми матимемо єдину позицію та довіру між усіма гілками
Пласту (ГПБ, КПР і Управи Соколу), які повинні дбати за
«Сокіл» — оселю, яка дорога кожному пластуну і пластунці. |