пл. сен. Богуслава Гринів
До 60-ліття Львівського псевдособору
«Світильником істини» назвав д-р Павло Сениця свою 3-томну працю з історії Богословської Академіїу
Львові в роках 1926 — 1939 — 1944. Відомо, що саме цей вищий
навчальний заклад був кузнею «золотих» богословських кадрів — священиків Греко-католицької Церкви. Засновником Духовної семінарії
та ініціятором її реорганізації в
Академію був наш великий
пастир — митрополит Андрей Шептицький. Здійснив задум митрополита
о. професор Йосиф Сліпий; він і був всі роки незмінним ректором цього
«світильника істини».
Про Пласт в
Академії дізнаємося
зі споминів о. Івана Гриньоха, вміщених в 3 томі вже згаданої книги (ст. 429-444)*.
Гриньох став студентом восени 1923
р., маючи за собою
6-літнє юнацьке пластування (провідник гуртка, виховник новаків, курінний 43 куреня ім. кн. Олега Віщого і 7 куреня ім. кн. Лева, коли ці курені об'єдналися). В тому часі організаційно і ідейно Пластом керував проф. Северин Левицький, який очолював Верховну Пластову Команду, він добре знав Гриньоха
як дуже дієвого пластуна. Майже половина семінаристів була в гімназійні
роки пластунами юнаками, тому постало питання про організування
їх в один старшопластунський курінь. Проф. Северин
Левицький був прихильником створення куреня при семінарії, і поручив
Іванові Гриньоху здійснити всі необхідні організаційні заходи,а
найважливіше — одержати
на це згоду о. ректора. Незважаючи на те, що і митрополит Андрей Шептицький,
і ректор Йосиф Сліпий виявляли до
студентів-пластунів велику
прихильність, відзначаючи творчі елементи виховання, дисциплінованість,
повну відмову від куріння та алкоголю, згоду на організацію окремого
старшопластунського куреня не дали. Мабуть, плануючи створення Богословської
Академії на базі семінарії, хотіли запобігти будь-яким закидам зі сторони польської влади.
Восени 1929
р., після безуспішних
спроб дістати апорбату о. ректора, пластуни семінарії в порозумінні
з проф. Северином Левицьким
організували «таємний» старшопластунський курінь ім. Святого Володимира
Великого. «Таємницею» курінь був тільки від о. ректора та студентів непластунів.
Курінь нараховував близько 50 пластунів богословів, організованих в шести гуртках по 7–8 членів; сходини, як правило, відбувалися
в неділі та свята в передобідню пору. Курінну команду очолював
Іван Гриньох, заступником був Іван Шулим, писарем — Софрон Куліда, скарбником і хронікарем — Яків Боровик. Після багатомісячної
праці було проведено заприсяження нових пластунів. Відбулася ця
врочиста подія пізньої осені 1929
р. в лісі «Погулянка»,
в час, відведений студентам на обов'язкові кількагодинні проходи; за програмою — відчитання наказу-привітання Верховної
Пластової Команди проф.
Северина Левицького,
слово курінного І. Гриньоха, заприсяження пластунів та на закінчення
спів національного та пластового гімнів. З відомих причин учасники Курінної Ради були
вдягнені не в пластові однострої,
а в підрясники, зате настрій у всіх був піднесено
святковим, радісним.
Члени куреня мріяли здійснити пластову мандрівку
на взір мандрівних таборів «Чорноморців» та «Лісових чортів». Вирішили
мандрувати по Волині, де, як відомо, польська влада провадила окрему
підступну політику на національному і церковному полі. Через таку
політику так званий «Сокальський кордон» ділив живий організм одного
українського народу на дві частини.
Семінаристи вирішили мандрувати в пластових одностроях включно з давніми капелюхами
і демонструвати, що вони студенти Духовної Семінарії, діти Української
Католицької Церкви. Цей
задум привітали і митрополит
Андрей, і о. ректор Йосип Сліпий; вони навіть дали своє благословення. А ще митрополит повчав пластунів, що
православні церкви — це
християнські святині, та просив помагати дякам та вірним в церковному співі, вислуховуючи Св. Літургію
в неділі і свята.
До мандрівного табору зголосилося 20 пластунів, і в
липні 1930 р. з села Павлова біля Радехова вони
вирушили в дорогу, виключаючи користування будь-яким транспортом, зате не виключаючи можливости в обідню і вечірню пору
скористатися з гостинности українських парохів.
Пройдімося і ми разом з пластунами-семінаристами славними історичними місцями
Волині.
Першим було поле під Берестечком, де в 1651 р. відбувалися бої українського
козацтва під проводом гетьмана Богдана Хмельницького з польським військом. Побували
пластуни і в церкві св. Миколая та музеї, в якому зберігалося
безліч черепів і костей полеглих козаків. Відвідали ще гостинний
дім о. Табінського, колишнього ректора Православної Духовної Семінарії в Крем'янці; він часто бував у митрополита Андрея, пізніше служив у Преображенській церкві у Львові і був професором літургіки в Богословській
Академії.
До Почаєва мандрівники прибули 11 липня, в переддень празника свв. Ап. Петра
і Павла. Лавру вони привітали піснею про Почаївську Божу Матір. Молитва до неї чудом врятувала монастир
від руйнування турками. Притулок-нічліг і пісний харч знайшли пластуни в
монастирі. Разом з численними прочанами молились і співали в
Святоуспенському соборі
та поклонились мощам преподобного Йова. А ще в Почаєві вони зустріли пластунів, які, на жаль, попали під вплив комуністичної
пропаґанди.
Лісовими дорогами по мальовничих горах пластуни
дібралися до Крем'янця. З цікавістю оглянули історико-архітектурні пам’ятки — руїни замку (ХІІ-ХІV ст.), Миколаївський собор
та будинки культурно-освітніх установ, але не могли позбутися сумного враження від
того, що це гарне місто стало твердинею польськости на Волині.
Мандруючи, семінаристи цікавилися весь час церквами,
зокрема тими, де богослужіння велося українською мовою. Таку церковцю
св. Михайла віднайшли вони на передмісті Дубна, в ній настоятелем
був свідомий українець. В розмовах з ним з'ясувалося, що на Волині Православна Церква і більшість її духовенства залишились
такими, якими були за
царських часів — обмосковленими.
Оглянувши в
Дубні руїни замку князів Острозьких, пластуни подалися
на північний схід до Луцька. Там побували на середньовічній оборонній споруді — замку Любарта. Потім зайшли до настоятеля парохії Воздвиження Чесного
Хреста, о. протоєрея Павла Пащевського, і були приємно вражені — це був справжній український православний
священик. Найціннішою пам'яткою свого життя о. Пащевський вважав Залізний
Хрест, яким був нагороджений за
участь у Зимовому поході,
і зберігав його на престолі біля Євангелія.
Останнім містом пластової мандрівки був княжий Володимир-Волинський з земляними валами (Х-ХІV ст.) та величним Успенським собором
(ХІІ ст.).
Незабутні спомини залишили мандрівникам дні,
проведені на хуторі д-ра Арсена Річинського, пластуна, головного
світського промотора українізації православної Церкви. Там на хутір було скликано всіх пластунів
Володимира-Волинського, запалала
ватра, спалахнув вогонь і відкрилися серця. В цей час посипались промови; браталися
галичани й волиняки, православні й католики, ламався «Сокальський
кордон», з'являвся образ одного українського народу.
В перших днях серпня в м. Сокалі закінчилася
мандрівка, декому з учасників було звідти зручніше доїхати додому.
о. Іван Гриньох так закінчує свої спомини: «Восени цього ж 1930 року перестав існувати в Богословській
Академії пластовий курінь. Не
перестали існувати
українські пластуни».
P. S. Може, знайдуться
охочі повторити мандрівку, здійснену колись пластунами Богословської
Академії…
Зі спогадів Северина Левицького:
Останнім правильно зареєстрованим
у 1930 році куренем УУСП був 25 курінь УУСП ім. св. Володимира Великого, складений зі студентів греко-католицької Богословської Академії у Львові, що намітив собі план активізувати згодом колишніх
пластунів з-поміж українського молодого греко-католицького священства… кількістю 50 старших пластунів.
Джерела:
Сениця Павло. Світильник істини: джерела до історії
Української Католицької Богословської Академії у Львові(1928-1929-1944), частини перша-третя, видання Українського Католицького Університету
ім. св. Климента Папи, Торонто-Чікаґо, 1983
Левицький Северин. Український Пластовий Улад в
роках 1911–1945 у спогадах автора (Причинки до історії Пласту).— Мюнхен: Молоде життя,— 1967.
|