До
щастя Вітчизну мою поведу!
Пластовий
обіт
Метою Пласту,
за одним з визначень, є виховання молоді на гідних, свідомих українських
громадян. Здавалося б, саме в цьому й полягає внесок організації в суспільство.
Але погляньмо, як Пласт виконує цю функцію і чи вона насправді відповідає
суспільному запиту.
Нині, коли
українська нація має хай там яку, але власну державу, звання «громадянин
України» є чи не найбільш загальним поняттям, що об’єднує українство. Такими
(тобто громадянами) є все населення України незалежно від національності й
віросповідання. На виховання своїх громадян спрямована уся формальна (від
дитсадків до вишів) й неформальна (клуби, гуртки за інтересами тощо) освітня
система держави. Адже й справді на кожному першому й останньому дзвонику у
школах лунає Державний Гімн і завжди над входом майорить Державний Прапор,
проводяться уроки українознавства, а в кабінеті директора висить портрет
президента. Отже функцію виховання українських громадян цілком бере на себе
школа. І це нормально для незалежної держави.
Тепер згадаймо, для
чого і в яких умовах було створено Пласт, як він розвивався і які цілі
проголошував до постання самостійної України. Як пам’ятаємо, Пласт з’явився «в
пожежах всесвітніх і в лунах кривавих», тобто в часи війн та революцій. Чи
могло тоді йтися про «виховання українських громадян»? Звісно, що ні.
Засновники Пласту творили його з іншою метою. Зокрема, Іван Чмола бачив у ньому
зародок українського війська, а Олександр Тисовський – націєтворче ядро. Пласт
не передбачався як масова організація (тоді як українські громадяни являють
собою абсолютну більшість, масу). Протягом усього ХХ століття про Пласт
говорили як про організацію елітарну. Та й чи могла йти мова про виховання «українських
громадян» у період окупації та еміграції? Аніяк! Отже справа в іншому.
Поглянувши у глиб
століть, ми можемо легко зрозуміти, яку роль відігравав і має відігравати
Пласт. Для початку згадаймо, ким були пластуни у Запорозькій Січі. Це був
елітний закритий курінь козаків-розвідників, котрі володіли особливим військовим
мистецтвом, навичками виживання, витривалістю, хоробрістю й ледь не
надприродними вміннями. Саме від пластунів з’явилися легенди про непоборних
чаклунів-характерників, котрі можуть і на вовка обертатися, і під водою дихати,
і кулі руками ловити. Стати пластуном міг, навіть за бажання, далеко не кожен,
бо найчастіше це мистецтво передавалося в роду від батька до сина.
Основоположник
світового скаутського руху, Бі-Пі порівнював скаутів з лицарями. У своїй
найвідомішій книжці «Scouting For Boys»
він присвятив лицарству цілий розділ, де ставив його у приклад юнацтву, зокрема
через образ святого Юрія Змієборця – покровителя скаутингу і Пласту зокрема.
Скаутське гасло «Будь напоготові!» він виводив від лицарського девізу «Будь
завжди готовий!», а скаутський закон від лицарського кодексу честі. До речі,
польські скаути – харцери – обрали свою назву також від лицарів-вершників,
котрі гарцювали на конях на чолі війська. А це не під силу простому «доброму
громадянинові».
Засновник Пласту,
Олександр Тисовський у головному пластовому «підручнику» «Життя в Пласті» має
розділ «Пластове піонерство», де пояснює, що «…бути піонером – значить іти
вперед і мостити шлях для тих, що йдуть за тобою». А далі каже, що «…це
нелегке, але почесне завдання, до якого ми, пластуни, готуємось». Дрот навчає
нас бути керманичами, а не авторитарними начальниками чи тим паче сірою масою.
Отже як не крути,
але усі джерела вказують на пластунів, як на провідників суспільства. Ця
демократична концепція «добрих громадян» прийшла до нас з-за океану чи то за
посередництвом діаспори, чи то ВОСР. Але вона суперечить самим засадам
скаутського руху і тому вкрай безглуздо виглядають рефлексії на цю тему у
сучасній передмові до «Scouting For Boys»,
де потім сам ж автор їх спростовує. Принцип виховання «добрих громадян»
перетворює Пласт і скаутинг загалом на масовий охлократичний рух, де виховання
можливе лише директивними комсомольськими методами.
Тож внеском Пласту у
громаду і головною користю для теперішньої України має бути виховання з юнацтва
справжніх козаків-лицарів, піонерів у первинному значенні цього слова,
керманичів та провідників суспільства. Адже зараз як ніколи раніше нашій
державі не вистачає нової еліти, провідної верстви, «нового люду». А що може
бути гірше, ніж нація без голови?
|